Typiske fejl
Som projektholder er der nogle steder, hvor du skal være særligt godt inde i reglerne.
Det skal du være særligt opmærksom på:
FAKTURAER / BETALING:
Det er her, der hyppigst sker fejl. Det er MEGET vigtigt, at du overholder alle krav til fakturaer og betaling, da du ellers ikke kan få pengene udbetalt. Når først fakturaen er udstedt og betalingen foretaget, kan fejl og mangler IKKE udbedres. Så sørg for at have helt styr på nedenstående, inden du modtager den første faktura i dit projekt:
- Fakturaer SKAL være udstedt til det navn og adresse, som Bolig- og Planstyrelsen har registreret som modtager af midlerne (tilsagnshaver) samt fakturaudstederens navn, adresse og CVR- eller CPR-nummer. Faktura SKAL også indeholde beskrivelse af varen/ydelsen samt antal/timer og pris/takst samt momsoplysninger og eventuelle rabatter.
- Desuden skal der være dokumentation for, at regninger er udbetalt til den, der har udstedt fakturaen (fx indbetalingskort-ID eller kontonummer). Beløb og dato skal fremgå af både faktura og betalingsdokumentation.
- Timesedler for frivilligt arbejde skal udfyldes løbende og underskrives af både den frivillige og af tilsagnshaver. Dato skal fremgå samt hvilke arbejdsopgaver, den frivillige har udført.
Læs mere om fakturaer og betaling i punkt 15.4 i vejledningen.
DOKUMENTATION AF RIMELIGE PRISER:
- Ved køb på og over 50.000 kr. skal der indhentes tilbud fra mindst to forskellige leverandører. Disse tilbud skal foreligge allerede på ansøgningstidspunktet, således at prisernes rimelighed kan vurderes og anvendes som grundlag for tilsagnet. Man kan godt efterfølgende anvende andre leverandører.
- Du må ikke lave en kunstig opdeling af dine tilbud. Vi anbefaler derfor, at du tænker i titler på indkøb, fx haveredskaber, køkkenudstyr, hårde hvidevarer, hjemmeside, skilte, flyers etc.
Læs mere om rimelige priser i punkt 8.10 i vejledningen.
UDBUD:
- Kun ved bygge- og anlægsprojekter på over 300.000 kr. ekskl. moms skal du overholde udbudsreglerne i Tilbudsloven. Du skal derfor som ansøger/projektholder gøre tre ting:
- send en opfordringsskrivelse til minimum 2 entreprenører med præcisering af opgaven og kriterier for afgivelse af tilbud
- modtag to sammenlignelige tilbud på skrift
- find udbudsvinderen ud fra kriterierne angivet i opfordringsskrivelsen og giv en tilbagemelding til de bydende parter med begrundelse for valget.
Læs mere om udbud i punkt 12.3 i vejledningen.
Stig Andersen
Koordinator
Tlf: 30 45 93 91
sa@lag-midtnordvestsjaelland.dk
Hver onsdag og fredag
8.30-15.00